برج خنک‌کن چیست؟ انواع برج خنک‌کن و کاربرد آن
بلاگ

برج خنک‌کن چیست؟ انواع برج خنک‌کن و کاربرد آن

زمان مطالعه ۳ دقیقه / ۲۰ دی ۱۴۰۱ / مدیر سایت

برج خنک‌کن (cooling tower) یک دستگاه کنترل حرارت است که در صنایع زیادی مثل پتروشیمی، تولید برق، کارخانه‌ها و ساختمان‌های اداری و مسکونی برای کنترل دمای آب کندانسور چیلر استفاده می‌شود. برج خنک‌کن به دو شکل مدار باز و مداربسته ساخته می‌شود که هر یک بسته به هدف می‌تواند مفیدتر از دیگری باشد. استفاده از برج خنک‌کن و نحوه صحیح کارکرد آن بسیار مهم است چرا که اگر دمای آب به‌درستی کنترل نشود ممکن است خسارات زیادی به سیستم وارد شود.

 استفاده از برج خنک‌کن در صنایع مختلف نقش کلیدی در کارکرد صحیح سیستم دارد. چرا که دمای آب این صنایع با استفاده از برج خنک‌کن کنترل می‌شود. نه‌تنها آب، بلکه در مواردی با استفاده از برج خنک‌کن شما می‌توانید دمای هر مایع یا گازی را پایین بیاورید. تا انتها همراه ما باشید تا در مورد اینکه برج خنک‌کن چیست و چه کاربردی دارد باهم صحبت کنیم.

برج خنک‌کن چیست؟

همان‌طور که از نام آن می‌توان حدس زد، برج خنک‌کن  یا cooling tower دستگاهی است که برای خنک‌کردن آب که در تجهیزات صنعتی به کار گرفته می‌شود. همان‌طور که می‌دانید در اغلب صنایع برای خنک‌کردن دستگاه‌ها از آب استفاده می‌شود. وظیفه برج خنک‌کن در این فرایند این است که آب را خنک کرده و مجدد به چرخه بازگرداند. کارکرد صحیح برج خنک‌کن بسیار مهم است چرا که اگر خنک‌کردن آب به‌خوبی انجام نشود ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سیستم وارد شود.

نحوه کار برج خنک‌کن به چه صورت است؟

به‌طورکلی برج خنک‌کن به دو شکل کار می‌کند: برج خنک‌کن مدار باز و برج خنک‌کن مداربسته.

در نوع اول یعنی مدار باز، آب وارد شده به برج خنک‌کن تبخیرشده و در معرض هوای محیط قرار می‌گیرد. با این عمل بخار آب میعان شده به شکل آب سرد در برج خنک‌کن جمع می‌شود و مجدد به چرخه بازگردانده می‌شود. این روش مزایا و معایب خود را دارد؛ به این صورت که ممکن است آب دستگاه طی تبخیر باعث ایجاد املاح و رسوباتی شود و به کل سیستم آسیب برساند. همچنین در موقعیت‌هایی که آب‌وهوای منطقه رطوبتی باشد نمی‌توان از برج خنک‌کن نوع مدار باز استفاده کرد؛ چرا که عمل تبخیر و میعان به‌درستی انجام نخواهد شد.

در مدل دوم، یعنی برج خنک‌های مداربسته، آب گرم با هوای محیط در ارتباط مستقیم نیست، بلکه با استفاده از کویل لوله‌های حاوی آب گرم، خنک شده و آب سرد به چرخه سیستم باز می‌گردد. دستگاه‌های برج خنک‌کن مداربسته نیز مزایا و معایب خود را دارند. از جمله مزایای آن می‌توان به عدم رسوب‌گیری لوله‌ها اشاره کرد. همچنین برای استفاده از این سیستم محدودیت آب‌وهوایی وجود ندارد. اما گفتنی است که هزینه این مدل نسبت به مدل مدار باز بیشتر بوده و در برخی موارد به‌اندازه مدل قبلی کارآمد نخواهد بود.

چرا کارکرد صحیح برج خنک‌کن اهمیت زیادی دارد؟

همان‌طور که در ابتدای مطلب گفته شد، سلامت و کارکرد صحیح برج خنک‌کن می‌تواند سلامت کل سیستم را تضمین کند و در سوی مقابل اگر برج خنک‌کن یک سیستم به‌درستی کار نکند؛ ممکن است به کل تجهیزات آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد شود. اگر در‌ مورد تهیه برج خنک‌کن و تعمیر آن به مشاوره نیاز دارید با ما در ارتباط باشید. همچنین نظرات و پیشنهادها خود در مورد این مطلب را از قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

شرکت ویهان صنعت برج‌آسا

مشاوره، طراحی و اجرا، بهره‌برداری سیستم‌های تأسیسات مکانیکی و برقیِ ساختمان‌های مسکونی و اداری و کارخانجات صنعتی و سیستم‌های تصفیه آب و فاضلاب