چیلر چیست و چگونه کار می‌کند؟
بلاگ

چیلر چیست و چگونه کار می‌کند؟

زمان مطالعه ۲ دقیقه / ۲۱ دی ۱۴۰۱ / مدیر سایت

درک بیشتر در مورد نحوه‌ کارکرد چیلرها بر اساس شناخت انواع آن‌ها، اصولی که بر اساس آن کار می‌کنند و اجزای درون آنها صورت می‌گیرد. شناخت این موارد به شما کمک می‌کنند تا انتخاب مناسب‌تری داشته باشید. در واقع چیلر زیرمجموعه‌ای از سیستم‌های تهویه مطبوع است که با ازبین‌بردن گرما با استفاده از فرایندهای بخصوص، باعث حذف گرما از سیستم خواهد شد. این‌گونه نیست که چیلرها فقط در حوزه صنعت و ابزارآلات بزرگ صنعتی قابل‌استفاده باشند و از آن‌ها برای مصارف خانگی و تهویه فضاهای تجاری و مسکونی نیز استفاده می‌شود.

چیلر صنعتی چیست؟

در تعریف چیلر (Chiller)صنعتی می‌توان گفت که آن‌ها منابع تولید سرما هستند و دمای ماشین‌آلات، فضاهای صنعتی و سیالات مرتبط با چنین فضاهایی را با استفاده از روش‌های حذف گرما و یا انتقال گرما به‌جای دیگر، کاهش می‌دهند. ازآنجاکه فرایندهای صنعتی از جمله قالب‌گیری تزریقی، آبکاری فلزات، تولید میدان نفتی و فراوری مواد غذایی، حرارت و دمای زیادی تولید می‌کنند و این حرارت می‌تواند آسیب‌رسان باشد، استفاده از چیلرها ضروری است.
حرارت تولیدشده در این فرایند در شرایطی می‌تواند حتی بر ماهیت محصولات نهایی تأثیر بگذارد و باعث ایجاد تغییراتی روی آن‌ها شود که با به‌کار بردن چیلر، از آسیب حرارتی به این محصولات جلوگیری خواهد شد. خصوصاً در مواردی که دماهای عملیاتی زیاد موردنیاز است، این اهمیت دوچندان می‌شود.

طریقه کارکرد چیلرها

اصولی در کارکرد چیلرها وجود دارد که بر اساس آن‌ چیلرها به خنک‌کردن دستگاه‌ها می‌پردازند:

  • تغییر فاز
  • جریان گرمایی
  • نقطه‌جوش

  سیستم خنک‌کننده چیلر با تکیه‌ بر دو اصل جذب حرارت و فشرده‌سازی بخار کار می‌کند. با توجه‌ به آنکه انواع مختلفی از چیلرها وجود دارد، نمی‌توان یک فرمول خنک‌سازی کلی برای آن‌ها در نظر گرفت.

به طور مثال در چیلرهای جذبی، بخار آب توسط لیتیوم بروماید جذب و تبدیل به مایع می‌‎شود و بعد در مرحله تبخیر، حرارت محیط را گرفته و بخار می‌شود و از این طریق باعث کاهش دمای محیط خواهد شد. در چیلرهای تراکمی بخار با گردش مایع خنک‌کننده در لوله‌ها و از طریق سایر فرایندهای خنک‌کننده، گرمایی که توسط هر فرایند تولید می‌شود به داخل سیستم خنک‌کننده کشیده شده و سپس به سیستم مبرد منتقل می‌شود که سیال چیلر را خنک و آن را برای یک چرخه جدید آماده می‌کند.

اجزای اصلی چیلر

کارکرد صحیح چیلر به اجزای تشکیل‌دهنده آن وابسته است. اجزای چیلر شامل موارد زیر است:

  • کندانسور
  • کمپرسور
  • اپراتور
  • دریچه‌های انبساط
  • واحد قدرت
  • واحد کنترل
  • جعبه‌های آب

جمع‌بندی

به‌طورکلی، از چیلرها برای خنک‌کردن محیط، ابزارآلات سنگین صنعتی با استفاده از سیالات خنک‌کننده، فشرده‌سازی بخار و تبدیل آن به مایع و سپس سردسازی مایع و ... استفاده می‌شود که از این طریق بتوان از خسارات و زیان‌های ناشی از افزایش حرارت این دستگاه‌ها جلوگیری کرد. اگر در استفاده یا نصب چیلرها نیاز به کمک یا مشاوره دارید با ما در شرکت ویهان برج‌آسا در ارتباط باشید.
 

شرکت ویهان صنعت برج‌آسا

مشاوره، طراحی و اجرا، بهره‌برداری سیستم‌های تأسیسات مکانیکی و برقیِ ساختمان‌های مسکونی و اداری و کارخانجات صنعتی و سیستم‌های تصفیه آب و فاضلاب