اسیدشویی چیلر چیست و چگونه انجام می‌شود؟
بلاگ

اسیدشویی چیلر چیست و چگونه انجام می‌شود؟

زمان مطالعه ۴ دقیقه / ۲۱ دی ۱۴۰۱ / مدیر سایت

چیلر دستگاهی مهم برای خنک‌کردن آب در صنایع مختلف است که به دلیل وجود املاح آب در آن پس از مدتی استفاده، رسوباتی درون آن تشکیل می‌شود. اسیدشویی از جمله راهکارهایی است که برای رفع رسوبات درون چیلر استفاده می‌شود. اسیدشویی چیلر با اسید بی‌رنگ انجام می‌شود و لازم است به طور منظم تکرار شود تا فرایند خنک‌سازی به‌درستی صورت بگیرد.

چیلرها از سیستم‌های ضروری در حوزه صنعت و همچنین شرایط کار با دستگاه‌های پرقدرت که گرمای زیادی تولید می‌کنند محسوب می‌شود. بنابراین اختلال در کارکرد آن از طریق رسوب مواد معدنی موجود در آب، می‌تواند باعث کاهش راندمان چیلر و در نهایت کاهش خنک‌سازی سیستم‌های یک مجموعه صنعتی شود که می‌تواند آن‌ها را در برابر حرارت و گرما آسیب‌پذیر کند.
تشکیل این رسوبات بسته به کیفیت آب مصرفی در چیلر، دمای تقطیر و فواصل بین تمیزکردن لوله‌ها می‌تواند تشدید شود و درهرصورت، رسوب مواد در چیلر اجتناب‌ناپذیر خواهد بود؛ بنابراین به روشی نیاز است تا بتوان از طریق آن این رسوبات را حذف کرد که اسیدشویی بهترین روش برای انجام این مهم است.

اسیدشویی چیلر چیست و نحوه انجام آن چگونه است؟

در فرایند خنک‌سازی قطعات و ماشین‌آلات صنعتی، احتمال رسوب مواد در چیلرها وجود دارد و علت آن آبی است که درون چیلر در گردش است، خصوصاً قسمت کندانسور ناخالصی‌هایی دارد که شامل مواد معدنی می‌شود.
رسوب این مواد معدنی می‌تواند باعث ایجاد اختلالاتی در عملکرد چیلر و همچنین کاهش سرعت انتقال حرارت و افزایش فشار کمپرسور شود. اسیدشویی چیلر روشی کارآمد برای ازبین‌بردن این رسوبات معدنی به شمار می‌رود.

برای شستشوی چیلرها با استفاده از اسید، از اسید بی‌رنگ استفاده می‌شود که معمولاً شامل کلریدریک اسید و سولفامیک اسید است. به دلیل قدرت اسیدی بالایی که این محلول‌ها دارند، رعایت غلظت هر یک از آن‌ها، توجه به قابلیت پمپاژ آن‌ها در هنگام خرید و نکات ایمنی در زمان استفاده از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین ضروری است که هنگام کار با این اسیدها، اتصالات چیلر به‌درستی انجام شده باشد تا ارتعاشات ناشی از ترکیب محافظت کند. 

نحوه اسیدشویی چیلر:

ابتدا با باز کردن دو طرف کندانسور، رسوبات را به‌صورت دستی یا فیزیکی توسط لوله مناسب خارج کنید. در مرحله بعد اسیدشویی رسوبات باقی‌مانده را به روشی که در ادامه شرح داده خواهد شد، انجام دهید (توجه داشته باشید که برای رقیق کردن اسید، باید اسید را به آب اضافه کنید)
حال لازم است سایر دریچه‌های چیلر بسته شوند تا فقط محلول اسید در آب‌ گردش کند سپس دریچه ورودی چیلر به بشکه اسید 5 درصد متصل می‌شود و در نهایت مخلوط آب و اسید به داخل چیلر پمپ می‌گردد.
برای تنظیم مجدد خلوص اسید، می‌توان بخشی از آب را تخلیه کرد یا به مقدار اسید اضافه نمود. پس از اتمام کار، مخازن با آب خالی شسته شده و PH آب و میزان صحت کار بررسی می‌شود. اگر PH به مقدار موردنظر رسیده باشد، کار شستشو و اسیدشویی با موفقیت انجام شده است.
ازآنجایی‌که فواصل زمانی میان تمیزکردن لوله‌ها بر شدت رسوبات تأثیرگذار است، اسیدشویی باید به طور منظم انجام شود.
در واقع تمیزکردن لوله‌ها همان شستشوی آنها از طریق اسید است. به‌ طور کلی اسیدشویی چیلر باید به طور سالانه انجام شود. اما گاهی ممکن است بسته به آب‌وهوا و حجم خنک‌کننده به‌صورت شش ماه یکبار انجام شود.

مناسب‌ترین زمان برای اسیدشویی چیلر

به‌طورکلی دو زمان مناسب برای اسیدشویی چیلر تعیین شده است. یکی قبل از راه‌اندازی اولیه و دیگری هم‌زمان با خارج‌کردن رسوبات چیلر به‌صورت دستی. شستشوی لوله‌های مستعمل که حاوی رسوب هستند به‌عنوان Remedial Cleaning  شناخته می‌شود و در دسته دوم قرار می‌گیرد. در این حالت چیلر روشن است و به طور مداوم کار می‌کند.
زمانی استفاده از اسید برای شستشو بهترین بازدهی را خواهد داشت که هیچ‌گونه روغن، براده‌های فلزی و زنگ‌زدگی در لوله‌های چیلر وجود نداشته باشد که بر عملکرد چیلر تأثیر بگذارد.

اسیدشویی چیلر فرایندی جدی و مهم

اسیدشویی چیلر برای پاک‌سازی چیلرها از رسوبات تشکیل شده در آن‌ها انجام می‌شود. این رسوبات در اثر تبخیر و فشرده‌سازی بخار آب که دارای املاحی از جمله کلسیم و منیزیم است، به وجود می‌آیند و در عملکرد چیلرها اختلال ایجاد می‌کنند و بدین ترتیب عملیات خنک‌سازی نیز دچار مشکل می‌شود. در نتیجه بسیار ضروری است که نسبت به این فرایند، حساسیت لازم را داشته باشید و در بازه‌های زمانی مناسب با مشاوره از متخصصان این حوزه این پروسه را انجام دهید. 

شرکت ویهان صنعت برج‌آسا

مشاوره، طراحی و اجرا، بهره‌برداری سیستم‌های تأسیسات مکانیکی و برقیِ ساختمان‌های مسکونی و اداری و کارخانجات صنعتی و سیستم‌های تصفیه آب و فاضلاب